selvi boylum al yazmalım

türk sinemasında sembol filmlerdendir. efsanedir.

devamını gör...
sevgi neydi? neydi sevgi? sorularını insanların kendi bünyelerinde sormasını sağlayan, aşk ile sevda nın arasındaki farkı en iyi anlatan, duygu dolu ve kesinlikle dünya çapında büyük bir ödül alması gereken oldukça etkileyici bir filmdir...

hepimiz hayatımız boyunca severken hep karasevda denen aşk ın tüm hayatımızı nasıl da düzene koyacağını ve bütün her şeyin üstesinden geleceğini sandık ve halen sanıyoruz. bunu yaşayanlar iyi bilirler ki aşk sevda değildir. aşk bir yürek kıpırtısıdır, tüm yoklar vareden, tüm olmazları olur eden kısa süreli bir etkileşimdir aşk. aşk her şeyi oldurmuyor oysa. mantıksızca verilen kararların arkasında duramıyor aşk. aşk pervasız ve hiperaktif bir çocuk gibi, sevdiği bir şey görünce hemen almak istiyor. onu elde edene kadar ağlıyor, çırpınıyor ve alınca bir kaç gün sonra bir kenara bırakıveriyor sanki onu hiç istememiş gibi daha önce...

işte selvi boylum al yazmalım bunu anlatıyor bize... sevdalanmak bambaşka

halen izlemediyseniz ki zor dikkat, filmin konusu hakkında geniş içerik var;

ilyas aşk ın ismiydi... aşk için herkese kafa tutabilirdin, tuttun da.. asya, ilyas ın aşkının her yükü kaldırabileceği gönle sahip olduğunu sanmıştı.. tek suçu ilyas a inanıp güvenmekti.. sevdi, sevmek suçmuydu? yıktı ezdi sözlerini ilyas, belki tutamayacağı sözler verdi aşk doluyken kalbi, belki bilmeden farketmeden evet tamamen yapabileceği ümidiyle...

cemşit bir umutla ve hiçbir beklentisi olmadan fedakarlık yapıyordu asya için.. düşünüyordu sürekli asya... insandı, sıcaktı, güven veriyordu cemşit...

mutluluk bu muydu mutluluk neydi ben bilmezdim
o vardı bir zamanlar. sevgi o muydu? sevgi neydi..
coşkun akan dere, sonbahar rüzgarıyla ürperen yapraklar, cama vurup dağılan yağmur damlaları..
sevgi sahip çıkan dost sıcak insan eliydi, insan eliydi..sevgi emekti..

bir de hafızalara kazınan iç ses repliği vardır;

- sevgi neydi? sevgi iyilikti, dostluktu, sevgi emekti. durursam bir daha kurtulamam
-.- ziyanı yok gülüşü yeter bize
- yüreğim kaydıysa günah mı?
-.- çamura saplansam yardıma gelir misin?
- elini tuttum sıcacıktı, yüreği ellerimdeymiş gibi
-.- ellerinden tutuversem benimle gelir mi?
- seninim işte alıp götürsene beni
-.- elveda asyam, elveda selvi boylum al yazmalım, elveda...

(bkz: içinde olmak istenilen filmler)
devamını gör...
http://tinyurl.com/6xv9r9o

türk sinemasının benim için baş yapıtlarındandır. anneannemle en az 5 kere ve ondan bağımsız bir o kadar daha izlemiş olmam, izleme zevkimden hiç bir şey götürmemiştir. sevgi iyilikti, sevgi dostluktu, sevgi emekti. bunları daha güzel işleyen bir film ile henüz rastlaşamamış olmam da bir gerçektir.
devamını gör...
genel toplamda 12586 kere izlemiş olmam muhtemel benim için baş yapıt. her seferinde sevgi neydi sorusuna cevap bulamamam ise benim için üzücü. ama dizi yapılarak berbat edilme çabaları herkes tarafından aşikar.
devamını gör...
ingilizceye "the girl with the red scarf" diye çevrilen cengiz aytmatov eseri.
devamını gör...
atv'deki dizisi bitiyormuş.
bence iyi bile dayandı.
devamını gör...
sevgi neydi
sevgi emekti...

repliğiyle hafızalara kazınan efsane filmdir.
devamını gör...
zampara kamyoncuyla saf köylü kızının filmidir.
devamını gör...
dünyanın en güzel aşk filmidir.. yüzlerce kez izledim, binlerce kez daha izleyebilirim.. oyuncuların rolüyle bütünleşmesi, oyunculuklar, filmdeki her şeyin gerçekçiliği ve inandırıcılığı, o içtenlik, doğallık..

bir aşk hikayesinin hem bu kadar yalın, hem de bu kadar etkileyici olması, bittiğinde insanın boğazına oturan yumru..

ne romeo juliette hikâyeleri gibi abartılı, ne bazı aşk filmleri gibi gereğinden fazla acıklı, her şey tam dozunda, olması gerektiği gibi..

"türk" olmasaydı uluslararası düzeyde çok iyi ödüller alabilirdi kanımca, ama bu önyargınin yikilabilmesi için yıllar geçmesi gerekti maalesef..

"sevgi neydi? sevgi iyilikti, dostluktu, sevgi emekti" bu replik, filmin de özetidir aynı zamanda..

"seninim işte, alıp götürsene beni!"..asya'nın gözlerindeki o iç burkan bakışla birlikte, filmin en can alıcı repliği de budur benim için..

eseri sayesinde böyle bir şaheserin ortaya çıkmasına vesile olan büyük usta cengiz aytmatov'a da selam olsun..
devamını gör...
her izlediğimde tekrar tekrar hayran kaldığım, ağlamayı en çok onda sevdiğim film. canın mı sıkıldı? hooop aç, izle, ağla. öyle bir film. sevginin tecrübeyle harmanlanmış tarifidir film. sevmenin yürek istediğini anlatır.

tabi ki de yüzyılın en iyi filmi olacaktı, başka ne olacaktı ya.
devamını gör...
türk sinemasının efsane filmlerinden biridir. gerek işlediği konunun bizden olması, gerekse oyunculukların gerçekliği filmi efsane kılıyor. aslında aşk filmi demek bu filme biraz haksızlık olur. bu film aşk filminden de öte.

“sevgi neydi? sevgi emekti.” diyen asya gerçekten âşık mıydı cemşit’e. veya emek vermeyen ilyas kaybeden miydi? aslında burada bütün karakterler kaybediyordu. kaybetmeyen tek kişi ise asya’nın oğlu samet’ti. o gerçek sevgiyi tatmıştı.

cemşit, asya ile evlenmişti. cemşit emeği, fedakârlığı temsil ediyordu. asya, cemşit’i sadece seviyordu. ama asya cemşit’e âşık değildi. peki, cemşit bu gerçeği bilmiyor muydu? cemşit bu gerçeği bal gibi biliyordu ama olsun sevdiği kadın, âşık olduğu kadın asya onu tercih etmişti. varsın asya ona âşık olmasın ne çıkardı bundan? cemşit iyiliği, saflığı temsil ediyordu. asya’nın sevgisi ona yetiyordu. yetiyordu ama bir kadın tarafından aşkla sevilmemek sanırım cemşit’in en büyük ıstırabıydı. asya her başını yastığa koyduğunda aklına ilk aşkı ilyas gelecekti. ama dedim ya cemşit iyi bir insandı. onu mutlu edecek asya’nın sevgisi vardı.

ya ilyas. emek vermemişti asya’ya. en kötü zamanında onu terk edip gitmişti. ona sahip çıkmamıştı. ilyas’ın bildiği tek şey vardı. asya ona deliler gibi âşıktı. âşıktı âşık olmasına ama kendisine âşık olan kadın aşkı değil de emeği seçmişti. ama olsun ilyas, asya tarafından hatırlanacağını biliyordu. çünkü o asya’nın ilk aşkıydı. bunun ötesi yoktu. ancak asya’nın ilk aşkı olmak ilyas’a yetmeyecekti. ilyas hırsları, egoları olan serseri ruhlu bir insandı. aslında ilyas’ın durumu cemşit ’ten daha kötüydü. asya cemşit’i aşk olmadan sırf iyi olduğu, emek verdiği için seviyordu ve de cemşit’in yanındaydı. asya, ilyas’ı aşkla seviyordu ama emek vermediği için onu tercih etmedi. ilyas yalnız başınaydı. bir erkeğin yaşayabileceği en büyük acıyı yani aşk acısını ölene kadar yaşayacaktı.

bu hikâyenin en büyük kaybedeni asya ve ilyas’tır. ilyas artık bir daha âşık olamayacaktır. ömrü hayatı boyunca yalnızlık boynuna asılı olarak kalacaktır. asya ise âşık olmadığı ancak kendisine sahip çıkan cemşit’le bir ömür boyu yaşayacaktı. asya her gece büyük aşkı ilyas’ı düşünecekti. hikâyenin hem şanslı hem de şansız karakteri cemşit ’ti. sadece iyi olduğu için bir kadın tarafından tercih edilmek, aşkın olmadığı bir evliliğin ıstırabını paylaşacaktı. dedim ya, cemşit’in saf ve temiz yüreği bunun üstesinden gelecekti.

filmin bize verdiği mesaj her koşulda sevdiğimiz insanlara haksızlık yapmamak, hırslarımıza egolarımıza teslim olmamaktı. eğer ki, seviyor ve de üstüne seviliyorsanız sevdiğinizi el üstünde tutun ve her koşulda onun yanında olun. yapılacak en küçük bir sadakatsizlik ömür boyu mutsuzluk demektir.
devamını gör...
kırgız yazar cengiz aytmatov'un türkçe'ye ilk olarak "yol arkadaşı" adıyla çevirilen kitabından uyarlanmıştır. kitapta, bir tren yolculuğu sırasında tanışan iki kişi, yol boyunca konuşur. hikayeyi anlatan da bizim ilyas olarak tanıdığımız asya'nın sevgilisi ve samet'in babasıdır.
devamını gör...
türk dünyasının önemli yazarlarından cengiz aytmatov'un romanıdır.
"sevgi nedir" sorusunun cevabını veren filmdir.

kalbe çakıyla kazınan, unutulmayacak sahneleri ve aforizmaları bünyesinde barındırır.
misalen;
asya'nın ilyas'ı sarışın kadının evinde gördüğü an ve şaşkın bakışlarının üzerine perdenin çekilişi,
nereye gideceğini bilemez bir halde,kahvenin önünden geçişi,
cemşit'in evinde kalacağı ilk gece korkuyla kapıyı kilitleyişi,
cemşit'in salıncağı boyadığı sahne,
yıllar sonra ilk defa karşılaştıkları gece, ilyas'ın kanlı gözleri, asya'nın dizlerinin boşalması,
ve son..seçim.. ilyas'ın yanından geçip cemşit'e doğru çevirmişken yolunu, kalbini geride bırakışı..

"neydi sevgi? sevgi emekti. sımsıkı tutan dost eliydi sevgi."

ama aşk ilyas'tı...
..

böyle de melankoliye sürükleyen bir filmdir işte. cengiz aytmatov'un, oyuncuların ve yönetmenin eline sağlıktır.
her defasında gözyaşlarını tutamamak bile zul addedilmez. haketmiştir. ağlanır efendim.
devamını gör...
cahit berkay' ın curasıyla icra ettiği ve film ile meşhur ettiği parçasının adıdır.
devamını gör...
dizide oynayan kucuk erkek cocugunun aslinda kiz oldugunu ogrendigimde cok sasirdigim film.
devamını gör...
aşkla sadakatin, tutkuyla vefanın çarpıştırıldığı ve ortaya saçılan kırıkların en güzel sevgi tanımına zemin hazırladığı şahane seyirliktir.

ilaveten ahmet mekin'in kıymetlen(dir)diği filmdir.
devamını gör...
"elini tuttum, sicacikti. yuregi elindeymis gibi" repligiyle aski cok iyi bilen bir yazar tarafindan kaleme alindigini belli eden roman ve turkan soray- kadir inanir ikilisinin en guzel filmi. ahmet mekinâ´in de hakki verilmelidir. cemsit rolu icin baskasini dusunemem bile. defalarca ve defalarca izlenir. sadece kadinlar degil, erkekler de aglar bu filmin sonunda. "sevgi neydi?" diye sorar durur kendine insan. cevabini bulamaz bir turlu.
cingiz ata*yi ozlemenin sebeplerinden sadece biridir ayni zamanda.
devamını gör...
samet ona baba dedi.
samet onu babalığa secti.
sevgi neydi? sevgi emekti.

şu tepe karlı tepe yaylalar...
devamını gör...
film bittikden sonra başrolu paylaşanlardan kimin haklı olduğu üzerine saatlarce konuşulabilecek film. zira hepsinin yaptıkları seçimlerde kendilerine göre haklılık payları var.
devamını gör...
modern hali ıssız adam olan film.
eskinin kıymetinin modernleştikçe anlatan film.
devamını gör...
türk sinemasının en güzel filmi diyebilirim.asya'nın,yaşadığı psikolojik çatışmanın ve iç konuşmaların çok güzel yansıtıldığı bir http://film.yeşilçam'ın ,boğazınızda koca bir yumrukla izleyeceğiniz,en harika filmlerden bir tanesidir.tabi asıl övgüye layık kişi ,romanın yazarı cengiz aytmatov'dur.fakat oyuncuların da hakkını yememek lazım.sevgi ancak ve ancak bu kadar içten ve güzel anlatılabilirdi.
devamını gör...
cengiz aytmatov, yıllar sonra, selvi boylum al yazmalım'ın sonunu "bugün olsa farklı yazardım" demiştir.
bildiğimiz gibi selvi boylu al yazmalım'da aşk (kadir inanır) değil, emek (ahmet mekin) kazanır.

bir kadını çocuğuyla bırakıp gitmek de nasıl bir aşkın tezahürü be cengiz. kadir inanır tüm anadolu coğrafyasında acayip sopa yemeyi gerektiren hareketlerde bulunmuştur. ayıptır, yazıktır, günahtır.
devamını gör...
filmin sonu çok ilginç.

samet koşar, koşar. herkes ilyas'a sarılcak diye beklerken, geçer gider cemşit'e sarılır.
sonra da asya kızımız çocuğunun seçtiği baba ile gider.

çok merak etmişimdir hep, şimdi o samet denen velet gidip ilyas'a sarılsaydı asya da kamyona binip gidecek miydi?

yoksa samet'in ağzına iki tane vurup döve çala cemşit ile mi gidecekti?

filmin bize hissettirdiği asya kızımızın seçimi samet'e bırakmış olduğudur. yani rastgele yoldan geçen başka bir kamyoncuya koşsa asya onla da gitmeye hazır.

tamam anasın, merhametlisin, yüreğin yufka; ama böyle de saçma bir tercih olur mu kardeşim?
her ne kadar zorda kalıp evlensen de cemşit senin sonuçta resmi nikahlı kocan.

çok ilginç, çok.

ben olsam filmin sonunu daha farklı şekillendirirdim. mesela asya'ya tercih yaptırırdım, samet'in kime baba dediğinin bir önemi yok zira.
çocuk lan bu, kime baba diyeceği belli mi olur, birgün kafasına eser gider sokaktaki sıradan bir adama da baba der.


devamını gör...
sevginin, emeğin ne kadar üstün olduğunu anlatan bir film...

şu türk sinemasında iki başyapıt vardır...

biri bu filmdir. diğeride;

(bkz: tatar ramazan)
devamını gör...
hiç bıkmadan defalarca izlediğim filmdir... evet şu anda yeniden çekilse, aşk secilir... emek, vefa, saygı, sadakat, onur, gurur yoktur hükümsüzdür.... şu an ki tüm dizileri toplasan selvi boylum al yazmalımın bir sahnesi bile etmez, bu da nereden nereye denilesi durumdur...
devamını gör...
ne kadar izlersem izleyeyim, her izleyişimde aynı tadı alabildiğim ender filmlerdendir. filmin sonunda kadir inanır'a bir kez daha kinlenirim, gene izlerim...
kadir inanır'ın türkan şoray'a attığı bir diğer kazık için
(bkz: dönüş)
devamını gör...
(bkz: sevgi emektir)
cemsitlerin hep kazanacagina delalettir, dogru secimdir. sonu insanin icini birkar bu filmin, ucune* de uzulursunuz aslinda.
devamını gör...
sevilenden yana olunan, o son sahnede hep tedirgin olunan filmdir.
devamını gör...
amerikan sinemasına ilham kaynağı olacak bir karakter doğurmuştur bu film.

(bkz: wall e)

cemşit ile wall-e arasındaki benzerliği görmemek mümkün değil.
ikisi de hafriyat işleri ile uğraşıyor ve ikisi de sevgisi için emek harcıyor.
sonuç ikisi de muvaffak oluyor.

ee hep biz mi çalıcaz, biraz da onlar çalsınlar.
devamını gör...
-durursam bir daha kurtulamam..
-ziyanı yok, gülüşü yeter bize..
-yüreğim kaydıysa günah mı?
-çamura saplansam yardıma gelir misin?
-elini tuttum.. sıcacıktı.. yüreği elimdeymiş gibi..
-elinden tutuversem benimle gelir mi?
- seninim işte.. alıp götürsene beni..
devamını gör...
filmin yıllardır kayıp olan master negatifleri nihayet bulunmuş. böylece gelecek nesiller yeni kopyalara rahat ulaşabilecek.
devamını gör...
bu filmi izleyip de ağlamayan delikanlıyım diye gezmesin. evet, bazen ağlamak delikanlılıktır.
devamını gör...
kendimi hep kadir inanır'ın yerine koyduğum filmdir. filmin sonunda türkan şoray'ın kendisine ''gel'' diye masum masum bakan ilyas'ın yanından geçip cemşit'i seçmesi hep sinirimi bozar. aslında doğru olanı yapmasına rağmen gıcık kaparım ilyas'ı seçmemesine...

yoksa ben de mi eşimi aldatıcam?
insanlar tarafını tuttukları gibidir...
en iyisi evlenmemek.
devamını gör...
sevgi emektir diyenlerdeniz hepimiz ama kadire de kıyamıyoruz sanki... bu nasıl bir dilemmadır kardeşim yardı bizi...
devamını gör...

Bu başlığa bir şeyler girmek için üye olabilirsiniz.