men arefe nefsehu fekat arafe rabbehu

"ancak kendini bilen rabbini bilir” insanın “kendisini bilmeden” hiçbir şeyi tam olarak bilemeyeceği ilkesini kabul etmiştir. oysa insan, “kendi” dışında her şeyi bilmeye o kadar meraklıdır ki! niye mi “kendi dışında” diyoruz? çünkü irfanî bilgi, insanın bütün kötülüklerinin temelinde, yine insanın kendini merkeze koyması, hemen her meseleye ego’su çerçevesinde yaklaşması olduğunu söyler.
mevlana’ya göre kişi, hakiki manada kendisini bilme çabası derdine düşerse, öyle bir çetin savaşa girişir ki, hiçbir kimseyle ve şeyle uğraşmaya mecali kalmaz, sadece kendisini kurtarma telaşında olurdu. ancak şu da var ki, “insanın muamması” insanın bizatihi kendisinin kurduğu bir dizgenin sonucu olmadığına çözülmek için aşkın bir dizgeye ihtiyaç duyar. bu yüzden bu sorunuza, “kendini bilmek” çerçevesinde cevap vermek isterim. eğer insan, bir gün kendisini bilmeyi başarabilirse, kendi muammasını da çözebilir. --dursun ali tokel--
devamını gör...

Bu başlığa bir şeyler girmek için üye olabilirsiniz.

Benzer Başlıklar