pascal’ın tanrı kuramı

matematikçi pascal tanrının varlığıyla ilgili şöyle bir kuram geliştirmiştir.

"matematikçi pascal nasıl bir ruh halindeyse din üzerine bir olasılık hesabı yapmış.

hangisi daha büyüktür?
a) beklenen değer (hedonizm yani fiziksel yaşamdan zevk alma)
ya da
b) beklenen değer (dini hayat)
varsayımâ…
a) olasılık (ölümden sonra hayat yok) * (hedonizmden alınacak zevk) +
olasılık (ölümden sonra hayat var) * (sonsuza dek lanetlenmek) ve
b) olasılık (ölümden sonra hayat yok) * (dinden alınacak zevk)
olasılık (ölümden sonra hayat var)* (sonsuz mutluluk)

pascalâ’ın mantığı çok basitti: eğer (a) (b)â’den büyükse o zaman hedonizme devam edecekti, ama
eğer (a) (b)â’den küçükse o zaman dindar olmalıydı.â”
â“ama değişkenlerin değerlerini bilmeden bu denklemi nasıl çözdü?┠diye sordu michael.
â“birkaç varsayımda bulundu, örneğin, sonsuz mutluluğun değeri pozitif sonsuzdu ve sonsuza dek
lanetlenmenin değeri negatif sonsuzdu.â”
sonsuz mutluluk = +00
sonsuza dek lanetlenmek =-00
â“eğer bir denklemde sonsuzu kullanırsanız bu diğer her şeyi etkiler, çünkü çok büyük bir sayıdır,
böylece (a) hedonizmin beklenen değeri negatif sonsuz ve (b) dini hayatın beklenen değeri pozitif
sonsuz.â”
(a) hedonizm = -00 ve (b) din = +00
o zaman
{a)( (b) böylece...
(b) beklenen değer (hedonizm) ( beklenen değer (dini hayat)

kısaca pascal'a göre; dünyevi hayat ( din" *

özetle şunu demek istemiş pascal.
tanrı yoksa ve iman etmediğim durumda, günümü gün edersem sadece ne kadar olduğunu bile bilmediğim ama maksimum 100 sene kadar bir hayatı mutlu mesut bir şekilde yaşayacağım. tanrı yoksa ve iman etmişsem dinin yasakladığı bazı şeylerden eksik kalmış olacağım ama bu yine de büyük bir kayıp sayılmaz.

tanrı varsa ve iman etmişsem sonsuz bir kazancım var. tanrı varsa ve iman etmemişsem ise sonsuz bir kayıp. bunları olasılığa vurduğumuzda iman etmenin mantıklı bir şey olduğuna ulaşıyor pascal.

iman gibi bir konuyu matematikle karara bağlamak ne kadar doğrudur tartışılır. bana kalırsa böyle bir iman, yani ya varsa deyip iman etmek, risk almayayım sonra fena girebilir deyip iman etmek çok samimi olmasa gerek. ama bu tezi argüman olarak kullanan bir çok müslüman var. hatta yanlış değilsem hz. alinin böyle bir lafı vardı. * Allah yoksa benim fazla bir kaybım olmaz ama ya varsa sizin kaybınız ne kadar büyük olur mealinde bir söz.
devamını gör...
pascal kumarı
(1- kuralsız yaşamak, 2- dindar yaşamak) beklenen fayda hesabı:
1) ölümden sonra hayatın var olma olasılığı * sonsuz mutsuzluk + ölümden sonra hayatın yok olma olasılığı * kuralsız yaşamdan (hedonizmden) alınan haz
2) ölümden sonra hayatın var olma olasılığı * sonsuz mutluluk + ölümden sonra hayatın yok olma olasılığı * dindar yaşamaktan alınan haz.
sonsuz mutsuzluk -sonsuz,
sonsuz mutluluk ise +sonsuz ile gösterilir
ve bu nedenle hesap 1’in sonucu -sonsuz iken hesap 2’nin sonucu +sonsuz olur.
+ sonsuz, -sonsuzdan büyük olduğundan dindar yaşamak doğru seçimdir. işin matematiği, dindar olmamız gerektiğini tembih ediyor.
peki, olan ne?
biz ölümden sonra hayatın var olma olasılığı sıfırmış gibi yaşıyoruz o.
ve bu ihtimalin sıfır olması bizi sıfır*sonsuz belirsizliğine götürüyor.
iki belirsizin kıyası mümkün olmadığından araf’ta olmanın huzuruyla mevcut davranışlarımızı sürdürüyoruz.
"carpe diem!”
devamını gör...

Bu başlığa bir şeyler girmek için üye olabilirsiniz.

Benzer Başlıklar