#özgürler 

sorunun aslında özeti: "tanrı vs tanrı" versusunda hangisi yener? hangisi yenerse tanrı yenilmiş oluyor, beraberlikte de güç geçirememiş oluyor. sadece laf ebeliğinden ibaret olan bu sözün dini felsefede çok kullanılması gerçekten insanlık adına utanç verici.

ortada bir imkansızlık yok, mantıksız bir soru var.
devamını gör...
zamandan ve mekandan münezzeh olan, yaratılmış olan maddelerden bambaşka bir yapıya sahip olan bir tanrının taş ile imtihan edilmesi ancak sınırlı bir zihnin problematiği olabilir. bu şuna benzer, bir ressam, içinden geçebileceği bir kapı çizebilir mi? ressamın zaman-mekan sınırları ile çizdiği resmin boyutları, malzemeleri ve yapısı tamamen farklıdır. buradan dini bilginin dogmatikliğine varabilen zihin boş bir testiye benzer.
devamını gör...
sonsuz ilim kaynağının yanında kısıtlı bilincin acziyetini gözümüze sokan soru. nasıl ki, ayın görüş açısına girmeyen kısmına “ayın karanlık yüzü” deyip geçiyorsa ademoğlu, bu soruyu da soruyor işte. sen göremiyorsun diye ayın karanlık yüzünün varlığı nasıl kabul edilemezse, kaldırılamayacak ağırlıkta taş ve tanrının gücünün rakamsal ifadesi de sorgulanamaz. aklımızın içine sığabilenlerin hakkını verdik de, sonsuz ilimin kaynağı kaldı. insanca pek insanca.
devamını gör...
cesar vallejo'nun bir şiiri var, o başlıkta bahsedilen taş'ın birebir kopyası bir şey. taş konuşur: çok ironik!


tanrıyla aynı fikirde değilim.
intihar edenlerin cehenneme gideceği konusunda...
kainatın yaratılışına
katılmaktan bıktığında ruhum;
intihar edeceğim ben de,
denenmemiş bir yolla
nerdeyse bütün akıllı kalpler
intihar edip siktir çekmiş yeryüzüne...
ben ateist değilim!
babasıymış gibi,
tanrı'ya küsen bir çocuğum...
eğer tanrı intihar edenleri ve nietzche'yi
cehenneme gönderirse
cehennemde yanmayı tercih ederim ben de.
tanrı dürüstlüğü sever..!
tanrı'nın hayal gücünü beğenmiyorum.
ben tanrı olsam,
peygamberler göndermez,
direkt konuşurdum insanlarla...
ben tanrı olsam,
hitler'i iyi kalpli bir yahudi olmakla cezalandırırdım.
yahut yetenekli bir ressam yapardım onu.
içindeki kötülüğü insanlara değil,
tuallere boşaltırdı...
ben tanrı olsam,
devletler yok olur,
gül kokulu bireyler var olurdu sadece.
atlar çılgın zamanlar koşardı...
ben tanrı olsam,
düşünce gücüyle herkesin istediği karakter olmasını sağlardım.
dünya bir şiirin
yaratılım sürecine dönüşürdü böylece.
ben tanrı olsam intihar ederdim!
insanlarla birlikte
acı çekmeyi öğrenemediğim için..



devamını gör...
bu tarz sorular soranlara kotu gozle bakmamaliyiz belkide, belki bu soru bizi de bir olcude rahatsiz ettigi icin bu denli yukleniyoruz. bu tarz onermeler elbetteki kandirmacalidir, tipki zenon paradokslari gibi. yinede dusunmekte bir beis gormemeliyiz. bu sorunun daha karmasik bir sekli tanrinin kendi uzerinde ozgurluge sahip olup olmadigidir. eger tanri herseyin bilgisine sahipse yapacagi herseyi de onceden bilir oyleyse tanri nasil ozgur olabilir? bu ve bunun gibi sorular bakis acimizin yanlis olmasindan kaynaklanir. bu sorun bir nedensellik sorunudur ki, bizim zaman ve mekan algimizdan baska turlu dusunemeyisimizden kaynaklanir. tanri icin bizim zaman ve mekan algimiz elbette gecerli degildir. tanri yarattiklarinin disinda kalmalidir. bu nedenle bu tarz sorular aslinda tanriyi kendimize bnzer gormemizden kaynaklanir, oysa kendinin bize bildirdigi gibi bu durum yanlistir. boyleyken bu ve benzeri sorular anlamini yitirir. ancak bu tarz sorulari sormaliyiz, insan ancak tefekkurle daha tekamul etmis bir algoya sahip olur. buyuk ihtimalle benim aciklamalarim da cogu arkadasi mutmain etmeyecektir. onemli olan bu degil zaten. onemli olan dusunmek iyi niyetli olmak degil midir
devamını gör...
zeka zehirlenmesinin veya zeka kıtlığının zikirsizlikle birlesmesiyle kaybedilen mevzilerin şeytan tarafından doldurulması sonucu ortaya çıkan, adına felsefi yaklaşım denilen düşünce bunalımlarının ortaya attıgı sorudur.
devamını gör...
tanrı olgusunu paradoks içerisine sokmaya niyetlenmiş sorudur. örnekleri arttırabilirsiniz, mesela; "tanrı kendisini öldürebilecek birisini yaratabilir mi", "tanrı, kendisinden daha eski bir şey yaratabilir mi", "tanrı kendisinden daha iyi bir şey yaratabilir mi" vb. gibi.
devamını gör...
yanlış sorunun doğru cevabı olmaz. farz-ı misal ben sana iki kere iki neden beş ediyor dersem bu sorunun doğru cevabı olamaz. çünkü iki kere iki beş etmez ve bu kabul üzerinden sorulacak tüm sorular yanlıştır.
tanrı kaldıramayacağı ağırlıkta taş yaratabilir mi sorusunun her iki cevabı da tanrıya acizlik sıfatı atfetmek olur ki bu yanlış bir kabulle/soruyla tanrıyı değerlendirmek olur. zira hüve ala külli şeyin kadir.

iki adam tartışıyorlarmış, tanrı şu deveyi iğne deliğinden geçirebilir mi diye? biri demiş ki: evet geçirir, deveyi küçültür öyle geçirir. diğeri itiraz etmiş: hayır! iğne deliğini büyütür öyle geçirir. bu konuşulanlara kulak misafiri olan arif birisi şöyle demiş: tanrı ne o deveyi küçültür ne de deliği büyütür. deveye geç der deve geçer. ateşe serin ol der ateş serin olur. bıçağa kesme der bıçak kesmez.

Allah sebeplere mecbur değil, sebeplere hakimdir. bir kaç damla pis sudan çocuk yaratan Allah her şeye kadirdir.
devamını gör...
dinle yeni tanışmış, sorgucu kafa üzerim de iken sıkça beni rahatsız eden sorulardan biriydi, içimdeki sorular beni bu tarz sorularla köşeye sıkıştırmaya çalışıyorlardı, cevap bulamaz isem şüphe girerse kalbe sıkıntı basıyordu, mesela bu soru cevaplasam başka bir soru geliyordu öyle şeyler tabi bunların bir tanımı vardır aslında onu da bilenlere sormak lazım.
devamını gör...
tanrının ağırlık kaldırma gibi bir işlevinin olduğunu düşünebilen zihin sorusu. bir yandan hakim olan 'tanrı her şeyi yapabilir' düşüncesi, diğer yanda muhalefet oklarıyla gelen 'ama ya şunu? peki ya bunu?' soruları. hepsinin temelinde yatan ama fark edilmeyen, inkar edilse de orada öylece yatan sorun ise 'peki ama tanrıyı kim yarattı?' sorusudur. milyonlarca kez sorulsa ve sorduğumuz bütün tanrıları başka bir tanrının yarattığı cevabını alsak, eninde sonunda bütün hepsini yaratan tek bir tanrının olması gerektiğini kavrayacağız. işte tam o noktada Allah var. kayyum olan (yani varlıklar onun varlığı ile var olabilen), hayy olan, ezel-ebed sıfatlarının yegane sahibi. vs. vs.
devamını gör...
yamulmuş zihnin yamuk tasavvurundan sadır olabilecek soru.

Allah'ın verdiği kıt akılla, Allah'ı kendisi gibi çapı ve kapasitesi sınırlı bir insan olarak düşünen yaratık yumurtlaması.
devamını gör...
niye yaratsın abi amacı nedir yani ? aha bakın taşı yarattım ama kaldıramıyorum mu diyecek ? hem taşı niye kaldırsın ki ? eğer taş kaldırabiliyorsa eli var demektir. eli varsa nasıl tanrı oluyor ? neyse la işte... *
devamını gör...

Bu başlığa bir şeyler girmek için üye olabilirsiniz.

Benzer Başlıklar