utanmadıktan sonra dilediğŸini yap

efendimize isnad edilen sözlerdendir .merkezinde edep ,haya olan bir yaşam biçimi sunar .
modern insanın utanılacak tek şeyin utanmanın kendisi oluşunu kabul etmesiyle birlikte unutulmaya yüz tutmuş ahlaki düsturlardan birisini teşkil eder .
devamını gör...
hadisin orjinali şöyledir:
insanların peygamberlerden öğrendikleri sözlerden biri de utanmadıktan sonra dilediğini yap sözüdür
(buhari, enbiya,54)
devamını gör...
nasıl ki imam şafii asr suresi hakkında, ''yüce rabbim bu sure dışında başka sure indirmemiş olsaydı, bu sure insanlara yeterdi" demişse, efendimiz de yalnızca bu hadisi bizlere bırakmış olsaydı onu hakkıyla anlamak isteyenlere yeterdi diye düşünüyorum.

not: inşallah kimse ayet ile hadis kıyaslaması yaptığımı düşünmez.
devamını gör...
utanmak ,
kuldan utanmak ile Allah’tan utanmak birbirinden çok farklı değildir.dinî hayatın kemalî,hassasiyetlerimizin kemalî ile yakından ilgilidir. dinî hayat bilgilerimizle olduğu kadar duygularımızla da bağlantılıdır. aklımızla irtibatlı olduğu kadar gönlümüzle de alakalıdr.

gönül dünyamızın titreşimleriyle iç içe olan hâl ve duygulardan biri de ‘’hayâ’’dır. ogelişigüzel bir utanma değik bütün dikkat ve ciddiyetimizin bir araya gelmesiyle ‘’sevgili’’nin huzurunda bulunmanın devletini yaşamktır.

çağdaş eğitimciler ‘’korku’’kelimesinden çok korktukları için adeta bu kelimesinyi sözlüklerinden silip atmışlardır.sevgi kelimesini ölçüsüz bir şekilde öne çıkaran bu anlayışa ‘’hayâ’’yı da tarif etmek zordur.halbuki insan psikolojisi pek çok unsurun bir araya gelmesinden oluşan bir bestedir.şimdi gönül adamlarının hayâ ile ilgili bazı tespitlerini aktaralım:

‘’hayâ bir taraftan verilen nimetleri, diğer taraftan yapılan hataları görmektir.’’ ‘’hayâ havf(korku)dan daha yüce bir duygudur. çünkü hayâ has dostlara,havf alimlere mahsustur.’’ bir sûfi:’’en büyük ilim,heybet ve hayâdır.’’derken bir diğer meslekdaşı, daha aydınlatıcı bir tesbitte bulunmaktadır.’’ilimden daha çok edebe muhtacız.’’

sûfiler:’’herkesin bir vaizi vardır.kalbin vaizi ise hayâdır.’’derken kuşeyrî şu bilgiyi ilave ediyor. hak teâlâ hazretleri hz. isa’ya şöyle vahyetti: önce kendine vaaz et, o tutarsa sonra halka vaaz et. aksi halde vaaz ederken benden hayâ et.’’

hya duygusu insana mahsus olan hazinelerden birisidir. hayanın aydınlattığı yüz ile secdenin parlattığı yüz düşünüldüğünde şu hadis-i şerifin gerçeğini yakalamak daha kolay olmaktadır:’’haya imandandır.’’

hayanın bu güzel dairesinin dışına düşen insnları bir de m.akif’ten dinleyelim:



ey hayâ namında bir hissin vücudundan bile

pek haberdar olmayan yüzsüz,hayâsız bak hele.



arkasından takla attın en denî şöhretin

düştü takken çıktı cascavlak o kel mahiyetin

…….



bakın da haline ibret alın şu memleketin

nasıldın ey koca millet?ne oldu âkibetin.
devamını gör...

Bu başlığa bir şeyler girmek için üye olabilirsiniz.

Benzer Başlıklar