yalçın tura


(d. 1934, istanbul), çoksesli müzik alanında olduğŸu kadar teksesli türk müziğŸi alanındaki yapıtlarıyla ve klasik türk müziğŸi ile ilgili müzikoloji çalışŸmalarıyla tanınan müzikçi.

galatasaray lisesi'nden sonra istanbul ãœniversitesi edebiyat fakültesi'nde felsefe öğŸrenimi gördü. ã‡ocuk yaşŸta keman ve piyano dersleri almaya başŸladı. lise yıllarında besteciliğŸe ilgi duydu. bir beste denemesini gösterdiğŸi cemal reşŸit rey'in önerisiyle demirhan altuğŸ'dan solfej ve müzik kuramı dersleri aldı. daha sonra c. r. rey ile kontrpuan, füg ve kompozisyon çalışŸtı. ã‡eşŸitli dönemlerde trt'de jüri ve danışŸma kurulu üyeliklerinde bulundu.birçok sinema ve televizyon filmine ve 10 dolayında tiyatro oyununa müzik yazdı. 1976'da kurulan istanbul türk musıkisi devlet konservatuvarı'nda öğŸretim üyesi olarak çalışŸmaya başŸladı. bu okulun müzikoloji bölümü başŸkanlığŸına getirildi.

1970'lerden başŸlayarak çeşŸitli yayın organlarında müzikle ilgili yazılar yazdı. 1976'da kantemiroğŸlu'nun kantemiroğŸlu edvarı olarak bilinen kitab-ı ilmi'l-musıki al㢠vechi' l-hurufat adlı çalışŸmasını bugünkü türkçeye çevirerek aslıyla birlikte batı notasıyla yayımlamaya girişŸtiyse de, tamamlayamadı. ã‡eşŸitli kongre ve sempozyumlarda sunduğŸu bildirilerle bazı dergilerdeki yazılarını türk musıkisinin mes'eleleri (1988) adlı kitabında bir araya getirdi. bu kitaba özel olarak yazdığŸı bir bölümde arel-ezgi sistemi'ni eleşŸtirdi. ã‡oksesli yapıtlarında yalnız türk halk ve klasik türk müziklerinden değŸil, klasik batı müziğŸinden, cazdan, hatta hafif müzikten de yararlandı.

başŸlıca yapıtları arasında dans süiti (1956), viyolonsel konçertosu (1956), birinci senfoni (1957-66), orkestra süiti (1958), surname (1959), oda senfonisi (1959), yaylılar için adagio (1960), toccata (1962), jazz süiti (1962), bir halk temi ãœzerine ã‡eşŸitlemeler (1963), keman konçertosu (1965-72), enginlerden yücelerden (1969), tulum havası (1972), şžeyh galip'e saygı (1972-75), yeniden eski muhabbetleri tecdid idelüm (1976) adlı koro parçası, ãœçüncü süit (1976), niyazi-i mısrã®' nin ilahileri (1978), şžah murat süiti (1981) ve yaratılışŸ (1987-88) adlı balesi sayılabilir. (anabritannica, c. 30, s. 259, 1993)
devamını gör...

(d. 1934, istanbul), çoksesli müzik alanında olduğu kadar teksesli türk müziği alanındaki yapıtlarıyla ve klasik türk müziği ile ilgili müzikoloji çalışmalarıyla tanınan müzikçi.

galatasaray lisesi'nden sonra istanbul üniversitesi edebiyat fakültesi'nde felsefe öğrenimi gördü. çocuk yaşta keman ve piyano dersleri almaya başladı. lise yıllarında besteciliğe ilgi duydu. bir beste denemesini gösterdiği cemal reşit rey'in önerisiyle demirhan altuğ'dan solfej ve müzik kuramı dersleri aldı. daha sonra c. r. rey ile kontrpuan, füg ve kompozisyon çalıştı. çeşitli dönemlerde trt'de jüri ve danışma kurulu üyeliklerinde bulundu.birçok sinema ve televizyon filmine ve 10 dolayında tiyatro oyununa müzik yazdı. 1976'da kurulan istanbul türk musıkisi devlet konservatuvarı'nda öğretim üyesi olarak çalışmaya başladı. bu okulun müzikoloji bölümü başkanlığına getirildi.

1970'lerden başlayarak çeşitli yayın organlarında müzikle ilgili yazılar yazdı. 1976'da kantemiroğlu'nun kantemiroğlu edvarı olarak bilinen kitab-ı ilmi'l-musıki alâ vechi' l-hurufat adlı çalışmasını bugünkü türkçeye çevirerek aslıyla birlikte batı notasıyla yayımlamaya giriştiyse de, tamamlayamadı. çeşitli kongre ve sempozyumlarda sunduğu bildirilerle bazı dergilerdeki yazılarını türk musıkisinin mes'eleleri (1988) adlı kitabında bir araya getirdi. bu kitaba özel olarak yazdığı bir bölümde arel-ezgi sistemi'ni eleştirdi. çoksesli yapıtlarında yalnız türk halk ve klasik türk müziklerinden değil, klasik batı müziğinden, cazdan, hatta hafif müzikten de yararlandı.

başlıca yapıtları arasında dans süiti (1956), viyolonsel konçertosu (1956), birinci senfoni (1957-66), orkestra süiti (1958), surname (1959), oda senfonisi (1959), yaylılar için adagio (1960), toccata (1962), jazz süiti (1962), bir halk temi üzerine çeşitlemeler (1963), keman konçertosu (1965-72), enginlerden yücelerden (1969), tulum havası (1972), åžeyh galip'e saygı (1972-75), yeniden eski muhabbetleri tecdid idelüm (1976) adlı koro parçası, üçüncü süit (1976), niyazi-i mısrã®' nin ilahileri (1978), åžah murat süiti (1981) ve yaratılış (1987-88) adlı balesi sayılabilir. (anabritannica, c. 30, s. 259, 1993)
devamını gör...
1934 istanbul doğumlu bestekar, sanatçı, öz hakiki müzik adamı... bir çok filmin muzigine imza atmıştır. bilinenler: aşk-ı memnu, yılanların öcü, kırık hayatlar, keşanlı ali destanı, küçük ağa, sen de gitme gibi filmlerdir.

en bilinen eseri: http://tinyurl.com/lsp7gsd
devamını gör...
yaklaşık bir aydır geceleri çalışırken dinlediğim , üflenen çalgılar için beşli diye bir kayıdı var. bu kayıttan ve diğer çalışmalarından da anlıyorsunuz ki iyi müzik bilenler bir araya gelmez denen müzik türlerini kendi doğallıklarında bir araya getirebilir, bilmeyenler ise müzik türlerinin birbirinden farklılıklarını konuşur. yalçın tura müzikolog ve müzik teorisyeni olup icracı olmanın ne kadar önemli bir şey olduğunu bize gösteren kişidir. bir yanda türk sanat müziği icraları, bir yandan türk kültür devriminin en büyük arzusu klasik müzik eserleri , bir yanda hayatımızın içine filmlerle gilen besteleri. benim için en kıymetli yanı keşanlı ali destanıdır. bir dönem, keşanlı ali destanı sahneleyen bir tiyatro grubunun müziklerini icra etmiş, çala çala ezberlediğim yalçın tura'nın eşsiz besteciliğine hayran kalmıştım.buyrun buradan
devamını gör...

Bu başlığa bir şeyler girmek için üye olabilirsiniz.

Benzer Başlıklar